Carmen Guarini i Marcelo Céspedes, fundadors del col·lectiu Cine-Ojo,realitzen el 1991 La noche eterna, film dedicat a crear una memòria documental sobre els moments més crítics dels jaciments de carbó de Río Turbio. Es tracta d’una explotació minera argentina situada a la frontera amb Xile, gestionada per l’empresa estatal YPF, que en aquell moment vivia l’amenaça de privatització. Així apareix la incertesa sobre el futur i l’ombra de la pèrdua de llocs de treball, pobresa i desestructuració per a la població que s’havia establert a la zona, especialment a partir de l’impuls dels projectes de desenvolupament industrial impulsats per Perón, a finals dels anys 50 del segle passat. Guarini i Céspedes s’apropen amb la seva càmera a un conflicte local que té, però, un significat universal, i on es posa en joc – com sempre en aquests casos – la capacitat de mobilització i resistència de la classe treballadora quan s’enfronta a les onades neoliberals de l’estat. En aquest cas el desenllaç van culminar el 1994, dos anys després de la filmació d’aquest documental, amb la definitiva privatització de l’empresa i la consegüent crisi econòmica i social de la població. Les imatges que construeixen la narració d’aquest conflicte són, d’una banda, els testimonis directes. Els treballadors, que expliquen les condicions de treball a la mina, l’organització de les reunions sindicals, les manifestacions, les declaracions dels líders, les seves experiències de vida i treball. Però les dones també hi són, subjectes fonamentals per a la resistència, l’economia i la sostenibilitat familiar i
social. La càmera de Guarini i Céspedes recull amb una mirada pròxima, respectuosa i còmplice, les veritats de la realitat que descriuen els homes i les dones. Immersos en un espai on la nit és eterna, uns treballen en la foscor gairebé tot el dia i uns i altres semblen destinats i destinades a un present i un futur que els impedeix prosperar com esperaven, determinats per unes condicions socials que es repeteixen inexorablement. Igual com a La sal de la tierra (Herbert Biberman, 1953) – referència inevitable en relació amb aquest tema – , La noche eterna fa justícia estètica a la classe treballadora(subjecte considerat subaltern per les narratives oficials o pels mitjans de comunicació majoritaris) perquè busca i aconsegueix mostrar la dignitat individual dels homes vinculats a la mina, que gestionen i argumenten, lluiten i s’enfronten al conflicte com veritables protagonistes, a través d’unes imatges totalment allunyades de la banalització de tants reportatges televisius. I, seguint l’exemple de Biberman, se centra en un altre subjecte encara més menystingut, minoritzat o invisibilitzat com són les dones. Companyes d’aquests treballadors, aliades i actives en la lluita que, mitjançant el registre documental d’escenes de la vida quotidiana, apareixen, apoderades i exigents. Són figures imprescindibles tant per a la sostenibilitat de l’economia familiar, de les cures i del suport emocional en l’espai domèstic, com per a la seva participació en les mobilitzacions i l’activisme en defensa de les reclamacions laborals, econòmiques i socials.